X
تبلیغات
کلاس مجازی خوشنویسی - سیاه مشق ( احمدی)

کلاس مجازی خوشنویسی

گروهی از خوشنویسان ایران

سیاه مشق ( احمدی)

سیاه مشق دو

دوستان به همراه بیان نقدخود اطلاعاتی که در

 موردسیاه مشق می دانند رو بیان کنند.

  یکسری سیاه مشق از میرزا دارم دوستانی که تمایل دارند

 به ایمیل آنها ارسال خواهم کرد.

منتظر نظر دوستان هستم 

 


نقد جناب پیری

سلام . خسته نباشید مواردی را که در مورد سیاه مشق در ذهنم هست

برای زیبایی بیشتر برایتان قید میکنم البته اگر متن شعر را در زیر مینوشتید بیشتر

 میتونستم کمکتان کنم.1. قالب کلی سیاه مشق در کل مستطیل اجرا میشود در

سیاه مشق شما
سه زاویه خالیست وفقط در پایین سمت چپ به درستی اجرا شده

 2.در سیاه مشق نوشته شده بااندازه قلم شما در اغلب سیاه مشقها

 مخصوصا در سیاه مشقهای میر حسین خوشنویس باشی سه سطر اول

از بالا سمت راست کلمات بصورت معکوس نوشته میشود 3. کل سطرها از بالا

به پایین یک در میان باید پر رنگتر یعنی مدهای بلند در هم فرو روند و پر رنگتر

نشان داده شود و سطر بعدی با کلمات کوچک و بدون مد یا مد کوتاه نوشته

 شود در این حالت سنگینی در کل نوشته پخش میشود 4.در سیاه مشق

 شما میتوانید برای پر کردن جاهای خالی کلمات را معکوس یا عمودی ب

نویسید 5.در سیاه مشقهای قدما مخصوصا میرزا غلامرضا اصفهانی سیاه

مشق نوشته شده بعد در قالب قرار گرفته بنابرین دیده میشود قسمتی از کلمات

 در بیرون مستطیل قرار میگیرد 6.کلا سیاه مشقهای قدما بیشتر با قلم مشقی

یا قلم درشت نوشته شده که اگر با قلم مشقی نوشته شده باشد باید

 فشرده تر نوشته شود واگر با قلم درشت نوشته شود باید کمی بازتر نوشته

 شود فکر کنم قلم شما حد فاصل این دو قلم باشد 7. در سیاه مشق قلم

درشت کلمات دو یا سه بار تکرار میشوند مخصوصا کلمات مددار 8. در سیاه

 مشق قلم مشقی کلمات بین دو تا هشت یا بیشتر هم تکرار میشوند

9.در سیاه مشق شما کلمه هر به تنهایی با مد بلند انهم در وسط سیاه مشق

جلوه خوبی از خود نشان نمی دهد اگر چند بار تکرار میشد بیشتر خودنمایی میکرد

 10.در کل به زاویه مدها بیشتر باید دقت کنید و همه را در یک راستا و موازی

 هم قرار دهید .دستتان درد نکند امیدوارم همیشه دستتان پر توان باشد.


جناب جاوید

 :محل تلاقی کلمات باعث ایجاد گره هایی می شودکه بایستی این کار متناسب با متن واندازه قلم وقطعه باشد وسعی شود کلماتی برای ایجاد گره استفاده شود که دارای مدهای زیبا ویا فرم خاص باشد متاسفانه بدلیل نداشتن سیاه مشقهای مشترک در نزد ما امکان توضیح بیشتر این مطلب میسر نیست درصورت علاقمندی میتوانید تعدادی از سیاه مشقهای میرزا غلامرضا یا میرحسین یا میرعماد یا کلهر رابه دقت تماشا فرمائیدو به انتخاب کلمات وحروفی که درمتن سیاه مشق تکرارشده اند دقت نمائیدقطعا میزان دقت شما میتواند مطالب ارزنده ای نصیب شما نماید بهترین کار این است که شما قبل ازخلق سیاه مشق به کپی برداری یاهمان مرحله نقل ازآثار اساتید بپردازید سیاه مشقهای اتود شده استاد امیرخانی واستادفلسفی نمونه های خوبی برای تمرین شما می باشد.


در عصر ما تعدادی از اساتیدخوشنویسی اعتقاد دارند قطعه سیاه مشق نیز مانند چلیپاـسطر ، قطعه و....بایستی قبلا اتود شده وترکیب زده شوند وپس از قطعی شدن ترکیب به سراغ اجرا رفت که درمیان اساتید تعدادی از آثار استاد امیرخانی واستاد فلسفی از این دسته آثار به شمار می روند.
قطعا درانتخاب شعر برای سیاه مشق مانند تمامی غالبهای خوشنویسی بایستی مواردی درنظر گرفته شوداز جمله شاکله کلمات و....
بهتراست پس از تمرین از روی آثار اساتید برجسته قدیم وجدید شما اشعاری را انتخاب کنید که مشابه اشعار بکارگرفته شده توسط اساتید باشدوهمانطور که می دانیدسیر مراحل ذیل از ضروریات کار خوشنویسی است
مرحله اول : تقلیدصرف مرحله دوم : نقل از آثار


جناب حسین پور

سیاه مشق از طرفی سفید مشق نیز می باشد ، در سیاه مشق در برابر فضاهایی که ازدهام سیاهی را داریم بواسطه ایجاد فضای خالی یا سبک می بایست موجب بوجود آمدن خلوتی و آرامش در نگاه گشت. در واقع همان قانون سواد و بیاض را در کل قطعه باید بوجود آورد.
حجم کلی قطعه در صفحه نیز باید مد نظر باشد تا سنگینی اجرا بر فضاهای خالی غلبه نداشته باشد و تعادلی بین صفحه و حجم سیاه مشق باشد.
انتخاب قلم در یک صفحه برای اجرا سیاه مشق موردی اختیاری است ولیکن در اجراهای موجود انتخاب قلم بنوعی لحاظ میشود که در هر سطر تقریباً بتوان مفهومی از متن را ادا کرد مثلاً در صفحه a4 با قلم کتیبه نمی شود اجرایی خوب را به نمایش گذاشت زیرا باید فضا برای اجرا و تکرار و فضای خالی باشد تا در مجموع به شکلی زیبا دست یافت. التبه مواردی دیده شده که بسیار کم است ولی از آنجایی که زیبایی خاصی را بوجود نیاورده کمتر نیز به آن پرداخته شده است.
(((لازم بذکر است سیاه مشق را از قصا رنویسی باید جدا دانست و این دو را نباید باهم بررسی کرد. تعدادی از آثار میرزا قصار میباشند و در گروه سیاه مشق محسوب نمی شوند.)))
در تعریف کلی سیاه مشق :
فضایست دلخواسته از متنی دلخواه با اجرایی دلخواه.در واقع محیطی است برای ارائه آنچه هنرمند خوشنویس میباشد،فضایی آزاد برای اجرای آنچه در احوال و درونیات خوشنویس وجود دارد . قوانین خاص و تدوین شده ایی وجود ندارد و آنچه از سیاه مشق عنوان میگردد بر اساس آثاریست که وجود دارد و تحلیل هایی که بر آنها شده و اصولی قراردادی که بدست آمده و پذیرفته شده .
 


عموماً اجرای سیاه مشقها در این چند جهت بوده و از ادغام و ترکیب این جهت ها فضای سیاه مشق بوجود می آید.
در سیاه مشق نیز همچون قوانین سطر و 2 سطر و چلیپا قوت صفحه در انتها و سمت چپ صفحه متمرکز میگردد. البته نمونه هایی وجود دارد که غیر ازین بوده ولیکن بیشتر ترکیبات دیده شده در این حال بوده است.
از موضوعات مهم در سیاه مشق اجرای کشیده ها و دوایر است که همواره موجب زیبایی اثر میشود و انتخاب بجای آنها در بررسی سیاه مشقهای استاد میرزا غلامرضا و استاد میر حسین ترک که اساتید بحق سیاه مشق میباشند نتایج حاصل به چند مورد میرسد که اولین نکته این است که در سیاه مشقهایی که از میرزا وجود دارد ، سیاه مشقهایی که در آن از کشیده های کمانی استفاده شده بعنوان بهترین قطعات میرزا شناخته شده است و در یک نگاه کلی کشیده های کمانی موجب ایجاد فضا شده و در ارتباطهای افقی و عمودی قطعه نقش بسزایی ایفا مینماید . موضوع دیگر اجرای دوایر میباشد که استفاده درست از دوایر موجب کنترل قطعه شده و از بهم ریختگی کار جلوگیری مینماید. دوایر با حرکتی قوصی در انتهای سطرها ی سیاه مشق موجب بسته شدن مناسب فضا شده و نگاه را به درون قطعه هدایت مینماید.
اجرای کلمات کوچک اندام مانند (د-و-ر) در سیاه مشق در صورتی به زیبایی کا می افزاید که تعداد تکرار و تجمع آن به حد کافی بوده و ایجاد فضا نماید. مثلاً در اجرای سیاه مشق حرفی مانند (شد) هنرمند خوشنویس از اجرای زیاد این فرم پرهیز میکند ولیکن در نگارش حرف(ر) با تکرار بیشتر هنرمند ایجاد فضا مینماید که این موضوع در کار اساتید بسیاری بررسی شده .
در سیاه مشق از ایجاد لک های سیاهی که موجب کور شدن ابتدا یا انتهای کلمه یا حرف بشود می با یست پرهیز نمود و در قلم گذاری آغاز کلمات باید دقت داشت تا در ابتدا و طول مسیر و انتها گویا باشند و کور نشوند.
 


غيبت بنده را ببخشيد.من درگير اجراي برنامه نمايشگاه بودم.
در خصوص موضوع سياه مشق:
کلاً موضوعي بنام سياه مشق همان طور که میدانید بر اثر کمبود فضاي کاغذ در زمان گذشته بوجود آمد و در ابتداي امر جنبه نمايشي و ارائه موضوع و مطلبي در خود نداشته است که در آثار قدما بوضوح ديده ميشود و در واقع در تقسيم بندي هاي سياه مشق اين نوع کار را با عنوان سياه مشق ساده معرفي ميکنند که حروف به ترتيب در کنار هم و بدون هيچ آرايش و عمدي و براي گرم کردن دست نوشته ميشده.که تا اين اواخر استاد کاوه تقريباً در همان سبک و شیوه مينگاشته(البته ایشان به موضوع فضا سازی و زیبایی صفحه توجه داشته اند ولیکن طریقه اجرای کلمات به همان طریق بوده است.). در اين حالت حروف بر روي خط زمينه اصلي و در کنار هم و يا با اندکي تغيير، ريتمي تکراري و زيبا را به خود ميگرفته است.

در خصوص خط زمينه در سياه مشق قانون تقريبي که بدست آمد فاصله دو سطر را 7 نقطه قلمي که با آن نگارش مينمایند در نظر گرفته اند يعني نصف سطرهاي چليپا در این حال بین کلمات ارتباط افقی و عمودی ایجاد شده و این تنیدگی و ادغام موجب در گیریهای کلمات گشته و ذهن نویسنده در فضاهایی جدید قوت و توان خود را در به اجرا گذاشتن اصول نگارش سنجیده وارائه مینماید به همین دلیل سیاه مشق را به نوعی بیانگر روحیات اصلی خوشنویس دانسته و یکی از فصول بررسی استاد خوشنویس بررسی سیاه مشقهای ایشان میباشد.
در سیاه مشق سطرها به چند طریق ایجاد میشود 1- سطر افقی 2- در جهت سطر چلیپا 3- تداخلی

+ نوشته شده در  جمعه بیست و سوم مرداد 1388ساعت 9:17  توسط احمدی  |